Gumikereső

TOP Gumi: Gumiabroncsválasztó
pl: 195 :
pl: / 65 :
pl: R 15 :
Autótipus :
Évszak :
Gyártó :
Címlap

 EU-s abroncscimkék

    2012 novemberétől az EU országaiban kötelezően el kell látni a gumiabroncsokat minősítő cimkével. A cimkén a gumiabroncs három jellemzőjét kell feltüntetni. Ezek a gördülési ellenállásra - a vizes úton fékezésre - és a kibocsátott zajra vonatkozó mérési eredmények. A méréseket a gyártók saját maguk kötelesek elvégezni, és feltüntetni. Ezzel szemben a teszteket független szakemberek végzik, és az említett három paraméteren felül még számos jellemzőt mérnek melyek bizonyos esetekben fontosabb információt jelentenek egy autós számára.

A minősítő cimke célja hogy a vásárlók információkhoz jussanak, így megkönnyítve a választást az abroncsok közt.

Gördülési ellenállás

.                                                                                                                                                        

Az ábra felső részén baloldalt találhatjuk a hozzá kapcsolódó értékeket. Betűk és színek egyaránt jelölik a kategóriákat.

A gördülési ellenállás az abroncs deformációjából adódik. A deformáció közben a mozgási energia egy része hővé alakul át. A légnyomás is nagy mértékben befolyásolja a gördülési ellenállást.(Egy keményre fújt labda sokkal távolabb gurul mint egy alig felfújt) Minél nagyobb energiát emészt fel az abroncs a deformáció folyamán annál több üzemanyag kell a mozgásban tartáshoz. Ezért is fontos hogy többször ellenőrizzük a kerekek légnyomását. A gördülési ellenállás szempontjából előnyös lenne a túlfújt abroncs, viszont így nagyon hamar tönkre menne, ezzel nagyobb kárt okozva mint amennyit az üzemanyagon spórólnánk. A nem megfelelő tapadásról már nem is beszélve.

Személyes véleményem hogy valóban fontos az üzemanyag takarékosság, de én fontosabbnak tartom hogy egy abroncs szerkezetileg bírja a strapát amíg el nem kopik. Ugyanis egy idő előtt eldobott abroncsnál a gyártásánál felhasznált energia és alapanyag teljes egészében kárba vész, és ráadásul plussz hulladék keletkezik aminek feldolgozása szintén fölösleges energiát emészt fel. Illetve a vezetési stílusunkkal is többet tudunk spórolni mint egy "A" kategóriás "zöld" abronccsal. De a klíma felesleges használata is plussz elpocsékolt üzemanyag. A gördülési ellenállásnak a sokat (havi1000km felett) és városon kívűl (autópályán-autóúton) közlekedő autókon van komolyabb jelentősége.

Vizes úton fékezés

A cimke felső részén jobb oldalt található, betűkkel jelezve a hozzá tartozó értékeket.

 Ez valóban fontos paraméter. A tesztekben is súlyozottan számít a végeredménybe, igaz ott a kezelhetőség-vízrefelúszás-stb is ugyanolyan fontos. Az értékelést a 80 km/h-ról megállásig megtett út alapján kell elvégezni. A legjobb érték az "A" jelölés, ilyen abroncs már létezik. A legrosszabb a "G" jelölés, reméljük ilyen abroncs már nincs. A kettő közt 18 méter különbség van féktávban. Nagyobb sebességnél ez hatványozottan több.

Zajszennyezés

Szándékosan írtam szennyezést, mivel itt nem az utastérbe beszűrődő zajról beszélünk, hanem az általunk használt gumiabroncs által keltett másokra ható zajról van szó.

A cimke alsó részén található jelölések lényege hogy a három ívből minél kevesebb legyen fekete színnel telítve. Két telített ív jelenleg elfogadott. Három telített ív már az EU-ban nem megfelelő. Decibelben is fel van tüntetve a zajterhelés.